Salgsvilkår

Disse salgsvilkårene beskriver de spesifikke vilkårene og betingelsene som gjelder for levering av hvilke som helst av produktene («Produkt» eller «Produkter») i Canons nettbutikk rettet mot ditt hjemland (vårt nettsted), til deg. Våre tjenester («Tjenester») i Canons nettbutikk vil være underlagt deres spesielle vilkår og betingelser, som du finner når du abonnerer på tjenestene. Andre vilkår, som webområdets generelle vilkår og betingelser for bruk og retningslinjer for personvern gjelder også for din bruk av Canons nettbutikk.

Les disse salgsvilkårene nøye før du bestiller Produkter fra webområdet vårt. Når du bestiller noe, samtykker du i disse salgsvilkårene. Du må ikke bestille noe fra webområdet vårt hvis du ikke samtykker i disse vilkårene og betingelsene.

1. INFORMASJON OM OSS

Webområdet vårt drives av Canon Europa N.V. («Canon, «vi», «vår», «våre», «oss»). Canon er registrert under selskapsnummeret 33166721 i Nederland. Vårt registrerte kontor har adressen 59 Bovenkerkerweg, 1180 XB Amstelveen, Nederland. MVA-nummeret vårt er NO884245222MVA.

2. BESTILLE PRODUKTER (ELLER TJENESTER) FRA CANON

2.1 Følgende trinn kreves for å bestille et Produkt eller en Tjeneste fra hvilken som helst av nettbutikkene våre og for opprettelse av en avtale mellom deg og oss:

(i) Du bestiller produkter i Canons nettbutikk ved å klikke på knappen Checkout securely (Sikker betaling) på slutten av betalingsprosessen. En serie enkle instruksjoner på webområdet leder deg gjennom prosessen med å levere en bestilling. Vi gjør oppmerksom på at bestillingen kun er en forespørsel om Produkter. Den utgjør ikke en kontrakt før den er behandlet og godkjent av oss.

 

(ii) Du vil få en melding med bestillingsbekreftelse og en e-post med detaljert informasjon om produktene du har bestilt. Dette er en bekreftelse på at vi har mottatt forespørselen din, men ikke en bekreftelse på at vi har godkjent bestillingen.

 

(iii) Du vil kunne forhåndsbestille varer vi ennå ikke har på lager, for eksempel produktmodeller som ennå ikke har kommet på markedet;

 

(iv) Når bestillingen er behandlet, og produktet er klart til å sendes fra lageret vårt, sender vi deg en forsendelsesmelding via e-post. Bestillingen blir godkjent og avtalen for kjøpet av Produktene blir inngått idet Produktene sendes til deg, med mindre vi har varslet deg om at vi ikke godkjenner bestillingen, eller med mindre du har annullert bestillingen i samsvar med annulleringsprosessen. Vilkårene i kontrakten din kan lagres av oss, og du vil motta en kopi til den e-postadressen du oppga da du la inn bestillingen. Vi ber deg notere ordrenummeret ditt og datoen for fremtidig referanse.

 

(iv) Kreditt- eller debetkortet ditt blir belastet etter at bestillingen har blitt behandlet for forsendelse og levert.

 

(v) Så snart en bestilling er behandlet for forsendelse, kan vi ikke stoppe den eller gjøre noen endringer. Hvis du ombestemmer deg angående bestillingen etter at du har levert den, må du vente til du har mottatt Produktene, og deretter ganske enkelt returnere dem i samsvar med returprosessen som er beskrevet i klausul 7 nedenfor.

2.2 Vi kan avvise bestillinger av hvilken som helst av følgende årsaker:

(i) Produktet du bestilte, finnes ikke på lageret vårt

(ii) Vi har ikke klart å få godkjent betalingen din

(iii) Det har vært en åpenbar feil i prising eller produktbeskrivelse

(iv) Det har skjedd et brudd på ett eller flere av salgsvilkårene våre eller andre relevante vilkår

2.3 Kontrakter kan inngås med oss på de språkene som vises på nettsiden vår.

2.4 Nettbutikken vår er ment for forbrukere. Hvis du representerer en bedrift, må du være klar over at vi ikke utsteder MVA-fakturaer til kundene våre for produkter som er kjøpt i nettbutikken for forbrukere. Derfor vil bedriften din ikke kunne kreve MVA-beløpet refundert.

3. BESTILLINGSENDRINGER

3.1 Du kan annullere bestillingen din før den har blitt behandlet for forsendelse. Hvis det er svært kort tid siden du leverte bestillingen, og du ikke har mottatt forsendelsesmeldingen ennå, kan du kontakte kundeservice på store@canon.no for å kontrollere om bestillingen fremdeles kan annulleres.

3.2 Du kan ikke legge til produkter i bestillingen etter at den er behandlet for forsendelse. Du må levere en ny bestilling for de nye produktene.

3.3 Hvis bestillingen allerede er behandlet for forsendelse eller har blitt levert, kan du bruke prosessene for retur eller annullering som er beskrevet i klausul 7 og 8 nedenfor.

4. PRODUKTTILGJENGELIGHET, -BESKRIVELSER OG -PRISING

4.1 Alle produktbestillinger er underlagt tilgjengelighet. Vi vil informere deg så snart som mulig etter at en bestilling er mottatt, hvis produktene du har bestilt av en eller annen grunn er utilgjengelige eller utilbørlig forsinket.

4.2 Selv om vi gjør vårt ytterste for å sikre at bildene og produktbeskrivelsene i Canons nettbutikk er nøyaktige og representative for produktene, er bildene og beskrivelsene av Produktene på webområdet vårt bare ment for illustrerende formål, og kan bli erstattet av gjeldende spesifikasjoner for hvert Produkt. Produktene du får levert, kan være litt annerledes enn på bildene og i beskrivelsene i Canons nettbutikk på grunn av lokale regler eller produktendringer.

4.3 Alle priser er i lokal valuta for webområdet, inkludert MVA (der det er aktuelt). De inkluderer ikke eventuelle leveringsgebyrer, med mindre det er uttrykkelig angitt. Prisen for hvilket som helst Produkt kan endres fra tid til annen, men bestillinger som allerede er godkjent, vil ikke bli påvirket av slike endringer.

4.4 Vi vil vanligvis kontrollere prisene på Produktene på siden vår som en del av prosedyren for behandling av bestillinger, slik at vi – hvis den riktige prisen for et produkt er lavere enn den som er oppgitt – vil belaste deg for den laveste prisen når vi sender deg produktet.

4.5 I den grad det er tillatt i gjeldende lov, er vi ikke under noen omstendighet forpliktet til å levere Produktet til deg til den gale (lavere) prisen, hvis feilen i prising er åpenbar og burde ha blitt gjenkjent av deg som en feil.

5. BETALING

5.1 Vi godtar betaling med betalingsmetodene som er oppført på webområdet vårt. Så snart bestillingen din er behandlet og godkjent av oss, må du betale for Produktet og eventuelle leveringskostnader på forhånd.

5.2 Ved å sende oss en bestilling via webområdet vårt bekrefter du at betalingsinformasjonen du har gitt i bestillingen, er gyldig og korrekt, og at du har myndighet til å bruke kreditt- eller debetkortet til betalingen.

6. LEVERING

6.1 Standardfrakt til ditt hjem er inkludert med alle bestillinger fra og med NOK 300. Vi leverer vanligvis i løpet av tre til fem virkedager, men det kan ta lenger tid til øyer og andre fjerntliggende steder. Vi tilbyr frakt til neste virkedag mot tilleggsbetaling. Direktefrakt utføres av våre godkjente speditører.

6.2 Vi gjør oppmerksom på at vi for øyeblikket kun godtar bestillinger for levering til adresser innenfor landet til den nettbutikken du bestiller Produktene fra.

6.3 Den beregnede leveringsdatoen vil være angitt i e-posten med forsendelsesmeldingen. Selv om vi gjør alt som er rimelig for å sikre at Produktene dine leveres innen den beregnede perioden, kan vi ikke garantere at leveringstidspunktet ikke blir påvirket av uforutsette problemer som rammer leveringspartneren vår. Dersom vi ikke kan levere Produktet ditt uten utilbørlig forsinkelse og innen 30 dager etter at bestillingen din ble godkjent, vil vi kontakte deg med en ny beregnet leveringsdato.

6.4 Leveransen er fullført idet vi leverer Produktene til adressen du ga oss. Hvis ingen er tilgjengelige til å ta imot forsendelsen på adressen din, vil leveringspartneren vår bruke standard metoder for å prøve å gjennomføre leveransen. Unngå å gi oss adgangskoden til bygningen dersom den er nødvendig for å komme inn i lokalene. Dersom du oppgir adgangskoden til bygningen når du betaler, kan Canon ikke holdes ansvarlig for eventuelt misbruk av denne koden av tredjeparter.

6.5 Du kan når som helst se den gjeldende statusen til bestillingen din ved å logge deg på kontoen din på webområdet vårt. Hvis du har problemer med å finne statusen til bestillingen din eller følge med på fremdriften, kan du kontakte kundeservice på store@canon.no.

7. ANNULLERING OG RETURER

7.1 Vi håper du blir fornøyd med alt du kjøper fra oss, men hvis du ikke er fornøyd med Produktene dine, kan du returnere dem i samsvar med retningslinjene for annullering og returer som er beskrevet i denne delen.

RETT TIL Å ANNULLERE

7.2 Du har en juridisk rett til å annullere avtalen din med oss, uten å oppgi en grunn, innen 30 dager etter at du mottar Produktene. Annulleringsperioden utløper 30 dager etter at du mottar Produktet fysisk. Dersom den siste dagen i annulleringsperioden faller på en lørdag eller en offentlig høytidsdag, kan du gi melding om annullering på den første virkedagen etter denne datoen.

7.3 For å kunne benytte deg av retten til å annullere, må du informere oss om beslutningen om å annullere avtalen med oss ved å gi oss en tydelig erklæring. Fyll ut tilbaketrekkingsskjemaet. Du kan finne det ved å klikke på koblingen i ordrebekreftelsen du mottok på e-post, og sende det til kundeservice på store@canon.no. Pass på at du tar med alle nødvendige opplysninger om bestillingen du ønsker å annullere, slik det er beskrevet i tilbaketrekkingsdokumentet. Deretter sender du Produktet tilbake til oss i henhold til instruksjonene på nettsiden. Vi anser ikke bestillingen som annullert før vi enten har mottatt Produktet i retur fra deg eller bekreftelse på forsendelsen fra fraktselskapet.

 

7.4 Hvis du ønsker å bruke retten din til å annullere bestillingen av eller returnere et Produkt som ikke er defekt, må du ta rimelig vare på Produktet før du returnerer det. Dette innebærer at et returnert Produkt ikke skal ha vært håndtert utover det som kan anses som rimelig inspeksjon og bruk av Produktet og funksjonene til Produktet, og at Produktet dermed ikke skal være skadet på noen måte. Hvis du har kjøpt et defekt produkt, har du ytterligere rettigheter. Se klausulene 8, 9 og 10 i disse vilkårene hvis du vil returnere et produkt og vite mer om rettighetene dine.

7.5 Når du har informert oss om din beslutning om å annullere avtalen med oss, må du returnere de feilfrie Produktene til oss innen 30 dager etter annulleringen (som beskrevet i klausul 7.3), så vil vi refundere debet- eller kredittkortet som ble brukt til det opprinnelige kjøpet, med hele beløpet som ble betalt for Produktene, inkludert standard sats for returkostnader, innen 30 dager etter annulleringen. Vi gjør oppmerksom på at gebyret for levering neste dag for retur av Produktene til oss, ikke vil bli refundert.

7.6 Hvis de returnerte Produktene på en eller annen måte har tapt seg i verdi, og dette tapet skyldes uriktig håndtering eller mangel på rimelig ivaretakelse av Produktene mens de var i din besittelse, vil vi kunne redusere refusjonen vi betaler deg.

7.7 Vi kan generelt ikke godta retur eller annullering av produkter som ikke er defekte, som er spesialbestilt eller åpenbart tilpasset (for eksempel fotobøker).

7.8 Vi kan ikke godta retur av Produkter som ikke er defekte, under noen andre omstendigheter enn de som er beskrevet ovenfor.

8. HVORDAN RETURNERE

8.1 For å returnere et Produkt kan du følge instruksjonene som fulgte med Produktet da det ble levert, se vår informasjonsside om Returer og refusoner eller kontakte kundeservice på store@canon.no for å få det ordnet.

8.2 Hvis du skal returnere et Produkt via post, ber vi om at du bruker adresseetiketten du har fått, og at du sørger for at Produktet er emballert skikkelig, slik at det ikke blir skadet under transport. For Produkter av høy verdi anbefaler vi at du bruker sikre metoder for standard postforsendelse, slik at du kan spore pakken og kontrollere at vi har mottatt den.

8.3 Vi vil behandle alle utestående refusjoner, inkludert eventuell betalt standardporto og returporto, innen 30 dager etter mottatt annullering av Produktet.

8.4 Hvis du vil returnere et Produkt fordi det er defekt eller ikke i henhold til avtalen, kan du kontakte kundeservice på store@canon.no.

8.5 Som forbruker har du juridiske rettigheter angående ethvert Produkt som er defekt eller ikke i henhold til avtalen. Disse lovfestede juridiske rettighetene påvirkes ikke av returprosessen vår eller noe annet i disse salgsvilkårene. Hvis du vil ha informasjon om forbrukerrettigheter, kan du kontakte en lokal forbrukerrådgivningstjeneste.

9. CANONS KOMMERSIELLE GARANTI

9.1 For alle sluttbrukerkjøp som gjøres direkte fra oss via Canons nettbutikk, gir vi en frivillig garanti på to år (produsentens kommersielle garanti) i tillegg til den lovbestemte garantien som gjelder for forbrukere. Alle Canon-kameraer, -videokameraer og -skrivere samt visse Canon-tilbehørsprodukter (se individuelle produktbeskrivelser) dekkes av denne garantien. Vi gir ikke denne garantien for produkter fra andre produsenter enn Canon som selges via webområdet.

9.2 Denne garantien er underlagt vilkårene og betingelsene i Canons europeiske garantisystem (EWS), som følger med Produktet.

9.3 Når et produkt som er kjøpt via Canons nettbutikk, har blitt levert med en garanti (EWS) på mindre enn to år, forlenges den fra nå av til to år og med alle vilkårene i garantien (EWS). Når det leveres et produkt med en garanti (EWS) på to år eller mer, vil lengden på garantien samsvare med medfølgende EWS, og alle andre vilkår i garantien (EWS) vil gjelde.

Hvis du vil ha mer informasjon,

9.4 Canons garanti gir deg rett til en løsning hvis Produktet ditt skulle trenge en reparasjon på grunn av en feil på produktet i løpet av perioden. Hvis du vil se informasjon om hvordan du kan anmode om hjelp under garantien, kan du se støttedelen på webområdet eller kontaktinformasjonen i EWS-dokumentasjonen, som også finnes her:

Kontaktinformasjon

9.5 Med unntak av garantien som er beskrevet ovenfor, eller andre gjeldende, kommersielle garantier (EWS) og andre kampanjerelaterte garantier som vi kan tilby fra tid til annen, gir Canon ingen annen kommersiell garanti med hensyn til noen Produkter eller Tjenester. Dette forbeholdet begrenser ikke dine lovfestede juridiske rettigheter (se nedenfor).

10. FORBRUKERES LOVBESTEMTE RETTIGHETER OG GARANTIER

Når du har kjøpt et Produkt som forbruker, har du også lovfestede juridiske rettigheter under EU-lover og nasjonale lover angående salg av varer som er defekte eller som ikke oppfyller spesifikasjonene. Disse rettighetene (herunder retten til reparasjon, erstatningsvare eller pengene tilbake i visse situasjoner) gjelder alle forbrukere i landet der produktet er kjøpt. Disse rettighetene gjelder for alle varer du kjøper av oss, og siden vi selger produktene, kan du håndheve disse rettighetene overfor oss, enten varene dine er dekket av garantien vår eller hvilken som helst annen kommersiell garanti. De juridiske rettighetene dine påvirkes ikke av noe i disse vilkårene eller på noen annen måte. Hvis du vil hevde de juridiske rettighetene dine, kan du kontakte kundeservice på store@canon.no

Hvis du vil ha mer informasjon om forbrukerrettigheter, kan du kontakte en lokal forbrukerrådgivningstjeneste.

11. SALGSKAMPANJER OG KONKURRANSER

11.1 Fra tid til annen vil vi kunne arrangere kampanjer eller andre insentiver («Kampanjer») for kjøp av bestemte Produkter fra oss eller for deltakelse i konkurranser i Canons nettbutikk.

11.2 Varigheten av en kampanje eller konkurranse, de bestemte reglene eller vilkårene som vil gjelde, og den detaljerte informasjonen om hvordan de vil gjelde for kampanjen eller konkurransen, vil bli beskrevet i tilleggsvilkår og/eller -regler som vil bli meddelt på det aktuelle tidspunktet. Bortsett fra det som beskrives eksplisitt i kampanjevilkår eller konkurranseregler, vil disse salgsvilkårene fremdeles regulere levering av Produkter bestilt fra Canons nettbutikk.

12. OPPLYSNINGENE DINE

12.1 Vi behandler informasjon om deg i henhold til våre retningslinjer for personvern.

12.2 Vi tar alle rimelige forholdsregler for å sikre informasjonen om bestillingen og betalingen din. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at vi ikke kan holdes ansvarlige for eventuelle tap måtte bli påført som følge av at en tredjepart skaffer seg uautorisert tilgang til informasjon du oppgir når du bruker eller bestiller fra webområdet, med mindre det skyldes en forsømmelse fra vår side.

13. VÅRT ANSVAR OVERFOR DEG

13.1 I tilfelle en feil ved et av Produktene våre meddeles til oss, vil vi (avhengig av at feilen blir bekreftet), refundere, bytte eller reparere Produktene.

13.2 Vårt maksimale ansvar under disse salgsvilkårene er prisen du har betalt til oss for Produktet som tapet eller skaden gjelder.

13.3 Vi utelukker eller begrenser ikke på noen måte vårt ansvar for: (a) død eller personskade forårsaket av forsømmelse fra vår side, (b) svindel eller uriktig fremstilling eller grov uaktsomhet, (c) brudd på hvilke som helst vilkår som følger av lov, og vi utelukker eller begrenser ikke på noen måte vårt ansvar utover det som er tillatt i gjeldende lov.

Det er ikke noe i denne klausulen eller andre steder i disse salgsvilkårene som begrenser dine lovfestede rettigheter eller påvirker dem negativt. Hvis du vil ha informasjon om forbrukerrettigheter, kan du kontakte en lokal forbrukerrådgivningstjeneste.

14. HENDELSER SOM ER UTENFOR VÅR KONTROLL

Vi er ikke ansvarlige for manglende eller forsinket oppfyllelse av hvilke som helst av våre avtalefestede forpliktelser i henhold til disse salgsvilkårene som ikke kan tilskrives oss under disse salgsbetingelsene, andre gjeldende vilkår eller gjeldende lov, herunder som med rimelighet kan sies å være utenfor vår kontroll, inkludert force majeure, brann, oversvømmelse, ekstremvær, eksplosjoner, krig (erklært eller ikke), terrorisme, bransjetvister (enten de involverer våre medarbeidere eller ikke) eller tiltak fra lokale eller sentrale myndigheter eller andre habile myndighetsinstanser, i tillegg til andre force majeure-hendelser i henhold til gjeldende lov.

15. LØSNING AV TVISTER

15.1 Hvis du har en tvist med oss angående vår avtale med deg, bør du først kontakte oss per e-post på store@canon.no og forsøke å løse tvisten med oss. Du kan også skrive til oss på denne adressen: Canon Europe Ltd., Canon Online Store Complaints, 3 the Square, Stockley Park Uxbridge UB11 1ET, England.

15.2 Hvis vi har en tvist med deg angående avtalen vår, vil vi også forsøke å kontakte deg direkte for å løse saken. Vi vil bruke kontaktinformasjonen du har oppgitt i den relevante bestillingen, eller i hvilken som helst tilknyttet konto som du har opprettet hos oss.

15.3 Hvis tvisten mot formodning ikke lar seg løse, vil vi drøfte med deg en effektiv metode for å løse tvisten med uavhengige midler. Dette påvirker ikke din rett til å bringe en eventuell tvist for retten på noen måte.

15.4 Du vil også ha mulighet til å ta en tvist til Forbrukertvistutvalget eller et tilsvarende organ i Norge. Du kan ta en tvist til Forbrukertvistutvalget ved å utstede et kravbrev hos: Forbrukertvistutvalget, Hämeentie 3. Postboks 306. 00531 HELSINKI. Du bør alltid kontakte Forbrukertvistutvalget per post eller telefon før du innleverer et offisielt krav slik at du får veiledning om rettighetene dine og informasjon om eventuelle andre tilgjengelige oppgjørsmetoder. Du finner mer informasjon om prosessen hos Forbrukertvistutvalget på http://www.kuluttajariita.fi/.

16. MEDARBEIDERE I CANON-GRUPPEN

Når du kjøper Produkter eller Tjenester fra Canons nettbutikk som en medarbeider i Canon-gruppen, minnes du herved på at retningslinjene for personalkjøp også gjelder for leveransen vår og kjøpet ditt. Ved å levere en bestilling samtykker du både i disse vilkårene og i retningslinjene for personalkjøp.

17. OPPDATERINGER AV OG ENDRINGER I DISSE SALGSVILKÅRENE

17.1 Vi vil kunne endre eller oppdatere disse vilkårene og betingelsene fra tid til annen uten å varsle deg. Vi vil på webområdet gjøre tilgjengelig et arkiv over alle tidligere versjoner av disse vilkårene, slik at du har tilgang til de som var i kraft på hvilket som helst aktuelt tidspunkt.

17.2 Hver gang du bestiller Produkter eller Tjenester fra oss, vil den gjeldende versjonen av salgsvilkårene som er tilgjengelig på webområdet vårt på tidspunktet når bestillingen sendes, være den versjonen som gjelder for avtalen mellom oss.

18. JURISDIKSJON OG GJELDENDE LOVER

18.1 Disse vilkårene og betingelsene reguleres av finsk lov. Det betyr at en avtale om kjøp av Produkter som er opprettet via webområdet vårt, og eventuelle tvister eller krav som oppstår på grunn av eller i forbindelse med den, vil være underlagt finsk lov. Hvis du inngår en avtale som forbruker, vil loven i landet du bor i, overstyre det ovennevnte.

18.2 Du og vi samtykker i at domstolene i Norge skal ha ikke-eksklusiv jurisdiksjon. Hvis du inngår en avtale som forbruker, har du rett til å føre saken din for domstoler på ditt hjemsted, i ditt eget land, der det er aktuelt.

19. ANDRE VILKÅR

19.1 Disse salgsvilkårene beskriver de skriftlige vilkårene for avtalen din med oss om kjøp av Produkter og/eller Tjenester. Hvis hvilken som helst paragraf i eller del av disse salgsvilkårene fastslås å være ulovlig, ugyldig eller umulig å håndheve, skal dette ikke påvirke noen annen del av salgsvilkårene, som fremdeles skal ha full kraft og gjelde for avtalen vår.

19.2 Enhver avtale som opprettes mellom deg og oss, opprettes bare mellom deg og oss. Ingen tredjepart vil ha noen rettigheter til å håndheve noen av vilkårene.

19.3 Vi vil kunne sette bort eller overføre våre rettigheter og forpliktelser under avtalen vi har inngått med deg, til en annen organisasjon. Vi vil underrette deg når dette skjer, hvis det kreves av gjeldende lov, men det vil ikke påvirke dine rettigheter eller våre forpliktelser under avtalen.

20. KONTAKT OSS

Hvis du har spørsmål om Canons nettbutikk eller kjøpet ditt av Produkter eller Tjenester, kan du sende en e-post til store@canon.no

Vilkår oppdatert: 6. november 2015

 

Vilkår og betingelser

Hvis du vil se de fullstendige vilkårene og betingelsene, kan du klikke her